top of page

OBD optimering

OBD-optimering
(On-Board Diagnostics-optimering) er en avanceret teknik. 
Der bruges til at finjustere og forbedre en bils motorpræstation, brændstofeffektivitet og emissionskontrol.
Ved at ændre bilens elektroniske styringsenhed gennem diagnostiske porte.

cartech_logo_hvid.png

Programmering af bilens styreboks

Motoren i de fleste moderne biler bliver i dag styret af en computer, en såkaldt styreboks. Styreboksen kontrollerer bl.a. brændstofmængden, tændingstidspunktet, turbotrykket, m.m. Ved at ændre og justere på parametrene kan disse tilpasses, så ydeevne og drejemoment for turbomotorer bruges bedre.

​

Data i motorens computer kan udlæses via bilens diagnosestik og modificeres. Denne metode anvendes fortrinsvis på biler nyere end årgang 2000. OBD optimering efterlader ingen fysiske spor og kan ikke spores ved serviceeftersyn eller syn, ligesom computerens fejlkodelager og startspærre forbliver intakt.

​

En OBD optimering er individuelt afstemt det enkelte køretøj. Således tilgodeses samtlige køretøjsparametre på det enkelte køretøj. Dette er nødvendigt, da bilfabrikanten bygger tusindvis af motorer, og der er nogle fremstillingstolerencer der gør, at samme motor i to forskellige køretøjer opleves forskellige. Dette tages der hensyn til med OBD optimering.

Sikkerhed

OBD optimering er også tilpasset så diagnosefunktion og nødprogram er 100% intakte. Dette fordi man bruger bilens egen software som justerers/optimerers i de parametre der er nødvendige for at give den mere effekt og drejningsmoment.

​

Det er det der er hele forskellen på ægte chiptuning og tilsatsbokse, som man kobler ind imellem diverse komponenter i motorrummet og imellem bilens computer. Ved tilsatsbokse manipuleres diverse signaler så computeren tror noget andet, og en følge heraf er at bilens motorbeskyttelse og overvågningssoftware-diagnosesystem og nødprogram ikke fungere efter hensigten eller er sat helt ud af drift.

Fordele ved OBD optimering:

  • En perfekt effekt- og drejningsmomentforøgelse i hele omdrejningsregistret. Herunder en næsten uændret forurening samtidig med en sænkning af benzin/diesel forbruget i dellastområdet på ca. 5-10%, og ingen problemer med at få bilen synet pga. forurening.

​

  • En fejlfri optimerings software således at der ved servicearbejde hos mærkeværksted/importør ikke vil opleve problemer med deres diagnoseværktøjer, da softwaren fungere ligesom den gjorde før optimeringen. Det er jo bilfabrikanten software der ligger der stadig, bare optimeret.

​

  • En garanti for at de komponenter vi bruger er de samme som bilfabrikanten bruger.

​

  • En mulighed for at sætte original software i igen f.eks. i forbindelse med salg af bilen. Det tager ca. 10 min.

BEMÆRK: Det er ikke lovligt at udføre denne form for optimering i Danmark.

bottom of page